Jdi na obsah Jdi na menu
 


Motorová lokomotiva T478.1002

18. 11. 2012

 

 

Lokomotivní řada T 478.1 (dnes 751) byla s veselským depem spjata přes třicet let. Zatímco první vyrobený stroj T 478.1001, typický spíše pro Brno, byl ve stavu depa v letech 1975 - 1986, daleko více zde proslul druhý prototyp T 478.1002 (dnes 751.002-7), charakteristický svým modro - šedým veletržním nátěrem. V LD Veselí nad Moravou se poprvé objevil již v roce 1968 a nastálo je zde od února 1975. V pravidelném turnusové službě byl do konce 70. let, kdy oba prototypy vozily osobní vlaky do Nového Mesta nad Váhom. Dnes v LD Veselí n/M slouží jako muzejní exponát DHV Lužná u/R. 

477805_355305657823993_810208239_o.jpg

 

 

 

Stroje T 478.1 (751/749) byly určeny pro vozbu osobních, rychlíkových a lehkých nákladních vlaků na tratích, kde nebylo zavedeno elektrické vedení pro elektrickou trakci. A proto ministerstvo dopravy objednalo v podniku ČKD Praha tyto lokomotivy, které měly splňovat požadavky ČSD: univerzální provedení lokomotivy se čtyřmi hnanými nápravami, výkon 1500k a maximální rychlostí 100km/h, lokomotiva měla být vybavena parním generátorem pro vytápění souprav osobních vozů pomocí páry. 

 

vykres.jpg

 

Jednou ze dvojic prototypů byla i lokomotiva výrobního čísla ČKD 6437/1964 a označena „Kryšpínovým“ číslem jako T 478.1002. V době jejího vývoje nebylo jisté, zdali pro požadavky ČSD bude výhodnější dosadit hydrodynamický přenos výkonu nebo elektrický. Po zvolení elektrického přenosu výkonu dosáhla sériová výroba počtu 230 vyrobených kusů lokomotiv.

 

468530_2458245034268_1820397286_o.jpg

 

 

25. 9. 2008 byla zapůjčena do LD Brno-Maloměřice, kde byla nasazena na nehodový pomocný vlak DKV Brna. Tady většinu pobytu postávala ve vysoké trávě na větru a dešti a její údržba byla pro zaměstnance LD druhořadá. Na jaře však došlo ke změnám ve vozovém parku DKV Brna a lokomotiva byla převedena na seznam vozidel DHV Lužná u Rakovníka a tudíž se stala právoplatnou nositelkou titulu historického kolejového vozidla. Pro renovaci bylo vybráno její původní depo ve Veselí nad Moravou, kam byla 8. 7. 2011 převezena a okamžitě na ní začaly opravné práce pod vedením Spolku železniční výtopny, který spolupracoval s firmami DPOV a DHV ČD.

 

456308_2392468629899_914763779_o.jpg

 

 

 

Rok výroby
1964
Délka přes nárazníky
16 500 mm
Šířka
2 950 mm
Rozvor podvozků
2 400 mm
Vzdálenost otočných čepů
9 000 mm
Služební hmotnost
75 t
Spalovací motor
K 6 S 310 DR
Zásoba paliva
3600 l
Vodní hospodářství
1200 l
Přenos výkonu
elektrický stejnosměrný
Maximální tažná síla
180 kN
Trvalý výkon SM
1102 kW
Maximální rychlost
100 km/h

 

 

Náhledy fotografií ze složky T 478.1002

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA