Motorová lokomotiva T478.1002
Lokomotivní řada T 478.1 (dnes 751) byla s veselským depem spjata přes třicet let. Zatímco první vyrobený stroj T 478.1001, typický spíše pro Brno, byl ve stavu depa v letech 1975 - 1986, daleko více zde proslul druhý prototyp T 478.1002 (dnes 751.002-7), charakteristický svým modro - šedým veletržním nátěrem. V LD Veselí nad Moravou se poprvé objevil již v roce 1968 a nastálo je zde od února 1975. V pravidelném turnusové službě byl do konce 70. let, kdy oba prototypy vozily osobní vlaky do Nového Mesta nad Váhom. Dnes v LD Veselí n/M slouží jako muzejní exponát DHV Lužná u/R.
Stroje T 478.1 (751/749) byly určeny pro vozbu osobních, rychlíkových a lehkých nákladních vlaků na tratích, kde nebylo zavedeno elektrické vedení pro elektrickou trakci. A proto ministerstvo dopravy objednalo v podniku ČKD Praha tyto lokomotivy, které měly splňovat požadavky ČSD: univerzální provedení lokomotivy se čtyřmi hnanými nápravami, výkon 1500k a maximální rychlostí 100km/h, lokomotiva měla být vybavena parním generátorem pro vytápění souprav osobních vozů pomocí páry.
Jednou ze dvojic prototypů byla i lokomotiva výrobního čísla ČKD 6437/1964 a označena „Kryšpínovým“ číslem jako T 478.1002. V době jejího vývoje nebylo jisté, zdali pro požadavky ČSD bude výhodnější dosadit hydrodynamický přenos výkonu nebo elektrický. Po zvolení elektrického přenosu výkonu dosáhla sériová výroba počtu 230 vyrobených kusů lokomotiv.
25. 9. 2008 byla zapůjčena do LD Brno-Maloměřice, kde byla nasazena na nehodový pomocný vlak DKV Brna. Tady většinu pobytu postávala ve vysoké trávě na větru a dešti a její údržba byla pro zaměstnance LD druhořadá. Na jaře však došlo ke změnám ve vozovém parku DKV Brna a lokomotiva byla převedena na seznam vozidel DHV Lužná u Rakovníka a tudíž se stala právoplatnou nositelkou titulu historického kolejového vozidla. Pro renovaci bylo vybráno její původní depo ve Veselí nad Moravou, kam byla 8. 7. 2011 převezena a okamžitě na ní začaly opravné práce pod vedením Spolku železniční výtopny, který spolupracoval s firmami DPOV a DHV ČD.
Rok výroby
|
1964
|
Délka přes nárazníky
|
16 500 mm
|
Šířka
|
2 950 mm
|
Rozvor podvozků
|
2 400 mm
|
Vzdálenost otočných čepů
|
9 000 mm
|
Služební hmotnost
|
75 t
|
Spalovací motor
|
K 6 S 310 DR
|
Zásoba paliva
|
3600 l
|
Vodní hospodářství
|
1200 l
|
Přenos výkonu
|
elektrický stejnosměrný
|
Maximální tažná síla
|
180 kN
|
Trvalý výkon SM
|
1102 kW
|
Maximální rychlost
|
100 km/h
|
Náhledy fotografií ze složky T 478.1002