Parní lokomotiva 1435 EP 1000 ČKD
Historie
Poválečná výroba parních lokomotiv v ČKD Praha neznamenala pouze dodávky nejmodernějších strojů pro ČSD nebo na export, ale také pro vlečkaře. V polovině 50. let nabízela Libeňská lokomotivka typovou řadu moderně řešených lokomotiv.
Typu 1435 EP 1000 předcházel obdobný typ EN 800, který byl v počtu pouhých pěti kusů vyrobeno v témže roce. Tři lokomotivy sloužily u ČSD a domovské ostravské depo je používalo v tamním těžkém vlečkovém provozu. Zdokonalený typ 1435 EP 1000 byl konstrukčně připraven v roce 1952 a v počtu 25 ks se vyráběl v roce 1956.
Dnešních dnů se dočkala jediná lokomotiva tohoto typu, vyrobená jako osmá v pořadí pod továrním číslem 3591/1956. Spojené ocelárny, národní podnik, Kladno ji objednaly 18. 5. 1954 a o dva roky později byla dokončena. Kotlovou zlouškou prošla 21. 4. 1956 a zkušební jízda na úseku Praha - Libeň horní nádraží - Běchovice, při které bylo dosaženo rychlostí 65 km/h, proběhla 22. 5. 1956. Technicko - policejní jízda za účasti zkušebního komisaře a odběratele, byla 26. 5. 1956 a dva dny poté lokomotiva přijela do Kladna - Dubí. Na vlečce SONP, které za ni zaplatily 560 764,-kčs, jezdila pod pořadovým číslem 32. Brzy ji doplnily shodné lokomotivy, označené č. 33 a 34. Nakonec v roce 1964 přibyla ještě čtvrtá lokomotiva č. 35, původní č. 23 Severočeských hnědouhelných dolů. Tisícovky našly své uplatnění jak v těžkém hutním provozu, tak v traťové službě na Kladensko - nučické dráze, kde dopravovaly uhlí, železnou rudu a vápenec. Sloužili zde až do roku 1976, kdy byly s výjimkou č. 32 zrušeny.Poslední stroj sloužil až do konce roku 1978, kdy byl převeden na vytápěcí kotel a v následujícím roce byl také zrušen. Namísto sešrotování byla lokomotiva vzata do sbírek železniční techniky Národního technického muzea v Praze. Zprvu se počítalo do připravovaného skanzenu v České Třebové, ale nakonec skončila jako součást expozice v severočeském Kořenově. Odsud byla v říjnu 1992, po podpisu nájemní smlouvy mezi NTM a lokomotivním depem Veselí nad Moravou převezena do nového domova. V roce 1994 začala kompletní demontáž a renovace všech dílu.
Zprovozněná lokomotiva bude navzdory svému původního určení k posunu v průmyslových podnicích použitelná k vedení zvláštních i pravidelných vlaků s cestujícími i nákladem. Díky svému velkému výkonu a takřka neomezené přechodnosti může vyjet i na méně únosné tratě. Okolí veselského železničního uzlu a nejen ono - bude příležitostí, kde bude tento unikátní stroj moci prokázat své kvality. Vedle nedávno znovu zprovozněného Baťova kanálu se stane dalším atraktivním dopravním prostředkem v našem regionu. Vlak s parní lokomotivou přispěje k dalšímu rozvoji turistického ruchu a může posloužit třeba k dopravě účastníků hojně navštěvovaných folklorních akcí v kraji.
Popis
Lokomotiva je tendrové konstrukce s postranními vodojemy, krajní z pěti spřažených náprav mají boční posun pro snažší průjezd oblouky. Dvojčitý parní stroj na přehřátou páru je vybaven šoupátky Trofimov a rozvodem Heusinger, přestavovaný servomotorem. Kotel je svařovaný s ocelovým topeništěm a natřásacími rošty Hulson.
Rozchod
|
1435 mm
|
Kotlový přetlak
|
16 atm
|
Plocha roštu
|
2.52 m2
|
Počet a průměr žárových trubek
|
p. 44.5 x 2.5
|
Počet a průměr kouřových trubek
|
24ks p. 133 x 4
|
Počet a průměr varných trubek
|
2ks p. 75 x 6
|
Vzdálenost mezi trubkovnicemi
|
4500 mm
|
Počet a průměr přehř. trubek
|
24 x 4 p. 38 x 4
|
Výhřevná plocha topeniště a varn. trubek
|
10.29 m2
|
Výhřevná plocha varných a kouřových trubek
|
116.62 m2
|
Výhřevná plocha celkem
|
127.54 m2
|
Počet parních válců x průměr x zdvih
|
2 x 500 x 600 mm
|
Spřažená dvojkolí
|
1200 mm
|
Rozvor pevný
|
2860 mm
|
Rozvor celkový
|
5720 mm
|
Obsah vodojemů
|
11 m3
|
Obsah uhláku
|
5 m3
|
Váha prázdné lokomotivy
|
58 400 kg
|
Adhezní váha lokomotivy
|
73 600 kg
|
Váha vyzbrojené lokomotivy
|
78 400 kg
|
Tažná síla lokomotivy
|
15 000 kg
|
Nejvyšší rychlost
|
50 km/h
|
Největší poloměr projiž. oblouku
|
100 m
|
Náhledy fotografií ze složky Rekonstrukce "Tisícovky"